Pútavá, ale nepresná a subjektívna analýza mediálnej zábavy

Autor: Oskar Bardiovsky | 10.8.2015 o 12:24 | Karma článku: 1,74 | Prečítané:  611x

Áno, aj pútavo sa dá písať o mediálnej zábave, hoci robiť to súčasne aj vedeckým štýlom je už problém.

Vidno to aj na publikácii E. Moravčíkovej: Vybrané megatrendy v súčasnej mediálnej zábave.

Je to zaujímavé, hoci nie veľmi originálne (takýchto úvah už bolo publikovaných viac) a málo vedecké (je to skôr kulturológia, čo je „istý druh písania“).

Autorka si viackrát protirečí. Podobne ako mnou minule citovaný ruský autor, spomína „hypotézu zrkadlenia“, t.j. že médiá odrážajú samotné prostredie (s.11).. Nuž, áno aj nie, odrážajú, ale sú to skôr veľmi krivé zrkadlá.

Najviac ma ale mätie súvisiaca téza: raz tvrdí, že „znakom je premyslená manipulácia – aby TV program vyzeral, že sa riadi záujmom diváka“ (s.14, citácia M. Žilkovej). Inokedy tvrdí, že dochádza aj k predčasnému stiahnutiu programov z mediálneho trhu, ak nedosahujú požadovanú sledovanosť a podiel na trhu“ (s.12, pozri aj s. 45). Čo teda platí?

Riadia sa TV záujmami divákov alebo ich len manipulujú? Alebo platí obidvoje?

 

Podobne, nie je zrejmé, či „generujú témy a hodnoty...príznačné pre ..recipientov ..“ (s.15, pozri aj s. 18 – moralistické tendencie), alebo „didaktickosť“ (s.19), prejavujúca sa liberalizáciou názorov, vrátane zvýšenia ekologického povedomia (sic!) Ak Panelák tieto pozitívne hodnoty negeneruje (s.18), znamená to, že nie je súčasťou pop-kultúry? Alebo, pravdepodobnejšie, ako naznačuje autorka na s. 20, spoločenský liberalizmus nie je správny, prípadne je prehnaný v tejto podobe a presadzovaný takoutou rýchlosťou?

Ak v Paneláku absentovali „akékoľvek pozitívne sociokultúrne normy“ (s.19, pozri aj s. 22), ako vysvetlíme, že ďalej spomína dva pozitívne vzory (s.21)? Inak brať ako pozitívny vzor „týranú psychologičku, ktorá sa dokázala vzbúriť agresívnemu manželovi“ (s.21), to mi pripadá skôr ako fraška. Veď psychologička by vôbec nemala byť týraná. Mala by sa vedieť brániť. Podobne kulturologička by sa mala správať kultúrne, nie riešiť problémy revom a záchvatmi (ako je to známe o jednej profesorke kulturológie). Ale to len tak na okraj.

Autorka mohla definovať rozdiel medzi latinsko-americkou telenovelou a americkou telenovelou (s.16), ako aj sitcomom, kedže soap operu označuje za synonymum americkej telenovely.

Ďalej, ak je soap opera (americká telenovela) typická „neautentickými hrdinami a vágnym morálnym posolstvom“ podľa jednej definície (s,16), ako sa to zhoduje s definíciou na s. 17, kde sa v súvislosti so soap operou spomína „schematický didaktizmus, explicitné návody, a rodina ako centrum diania a jej imaginárny ideál“. Veď sú to úplné protiklady toho istého....

"Dá sa aj diskutovať, či Rozboril „parazituje na nešťastí iných“ (s.60), alebo si len robí svoju prácu ako najlepšie vie.

"Ak to zhrnieme, ide tu o popularizačno-kulturologickú publikáciu, ktorá predostiera prevažne subjektívne názory autorky, alebo citácie iných autorov. Chýba hlbšia a systematickejšia analýza, vrátane presnejšieho a äplného definovania kľúčového pojmového aparátu!

"Ale pre študentov to môže byť zaujímavé čítanie. Len ho netreba brať príliš vážne. Napríklad: V spoločnosti, ktorej jediným všeobecne platným morálnym kódexom je trvalo udržateľný rozvoj, sa morálka stala povrchným deklamovaním banálnych etických noriem:“ (citát J. Malíčka, s.18). Rozumiete? Keď už, namiesto slova rozvoj malo byť použité slovo „rast“. A  asi bez prídavného mena a príslovky - "trvalo udržateľný". Nuž, slovo sem, slovo tam....Nie je to veru jedno....Takto to nedáva zmysel.

 

"Erika Moravčíková (2013). Vybrané megatrendy v súčasnej mediálnej zábave. UKF Nitra

"Recenzentky:M. Žilková, H. Pravdová

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.

SVET

Dôsledky talianskeho referenda pocíti celá Únia

Neúspešné talianske referendum vystrašilo trhy.


Už ste čítali?