Mediomorfóza sveta

Autor: Oskar Bardiovsky | 23.4.2010 o 10:08 | Karma článku: 1,78 | Prečítané:  826x

Konečne zaujímavá kniha o médiách, a to dokonca od slovenského autora. Mediomorfóza sveta je intelektuálne náročné čítanie.

 

Autor sa zameral najmä na to, ako sa zmenil film - ako reprezentant najvýznamnejšieho obrazového média svojej doby - a s ním (ako aj v dôsledku jeho pôsobenia) aj spoločnosť. V podstate je to úvaha o význame obrazovej informácie v súčasnej spoločnosti a o zmenách, ktoré priniesli moderné media.

Kniha je zaujímavá aj tým, že vychádza takmer výlučne z literatúry, ktorá nie je strikne vedecká. Hlavnými zdrojmi úvah B. Malíka sú memoáre režisérov a rozhovory s nimi, knihy filozofov 19. a 20. storočia (a výnimočne aj z iných období), a úvahy filozofov komunikácie ako boli napríklad Flusser, McLuhan alebo Baudrillard.

Samozrejme, niektoré tvrdenia autora netreba brať doslova, ide často skôr o metafory , zveličenia či zjednodušenia, naznačujúce limity filozofickej analýzy.

Súčasne však autor filozoficko-psychologicky objasňuje mnohé nedávne a súčasné mediálne javy ako sú napríklad reality show či televízne seriály.

 

Na záver len dve myšlienky zo posledných strán knihy:

 

“…hľadanie exkluzivity končí uniformizáciou a banalizáciou a tiež premenou nenormálneho a úchylného na normu.” (s.143).

 

Anulovanie lineárneho času kultúrou technických obrazov, a teda aj anulovanie existenciálneho rozmeru smrti, je aj smrťou človeka ako človeka.” (s.153).

 

 

 

Branislav Malík, Mediomorfóza sveta. Filozofické, antropologické, sociálne a politické aspekty súčasných médií. Bratislava: IRIS, 2008

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.


Už ste čítali?